maandag 23 maart 2009

3) Concept- & Stijlvorming

Hier ziet u het beter. Naast elkaar voor de vergelijking.

Vergelijkt u de 2 stijlen maar met elkaar. Dan zult u zien dat die bepaalde elementen overeenkomen. Wat trouwens ook toevallig is, is het feit dat er op de achtergrond van de middelste illustratie van de jugendstil (hierboven) een reeks sterrenbeelden is geillustreerd. Dit komt mij erg goed uit natuurlijk als inspiratiebron voor de aanstaande horoscoop. Samengevat heb ik dus in de volgende volgorde een stijl kunnen benaderen voor mijn magazine.

Klassiek -> Legendes -> Albrecht Durer -> Alphonse Doré -> Si Scott -> Jugendstil -> Horoscoop

Voor mijn zelfgeformuleerde opdracht zou ik 3 illustraties maken die in de buurt komen van een illustrator die ik enorm waardeer. Zijn stijl is mijn inspiratie. Maar tijdens het analyseren van zijn stijl kom ik bij figuren die mij doen denken aan de jugendstill. Het is duidelijk dat de heer Scott zijn inspiratie weer heeft gehaald ui de jugendstil. De jugenstil is overigens ook mijn inspiratiebron. Dit komt allemaal erg toevallig bij elkaar.


Hierboven zie je ook de echte verheelvertellende illustraties. Dit zijn mijn grootste inspiratiebronnen op het gebied van legendes. Hier wordt heel veel gewerkt met licht donker contrasten. Alphonse Doré en Albrecht Durer.





Een onderwerp was alleen nog de boosdoener. Wat kan ik voor klassieks maken van een bepaald onderwerp. Elk onderwerp heeft namelijk een roets in die voorgaande tijdlijn. Daar moet ik mijzelf in gaan verdiepen. Waar ligt de klassieke tijd van het onderwerp?

Mijn onderwerp die ik na een lange tijd pas heb gevonden gaat dus over "Urban Legends" oftewel "broodje-aap-verhaaltjes". Maar wat is daar nou klassiek aan? Nou, als je naar het begin van deze doorvertellende verhaaltjes spit, kom je neer bij legendes en mythen. Deze werden toen ook al beeldend gemaakt doormiddel van houtsnedes en grafures. Zie hierboven voor voorbeelden van deze "verhaal vertellende" illustraties...


Maar klassiek blijft alleen niet bij een tijdlijn.
Bovenstaande moodboards tonen dat wel aan.
Want klassiek is breder dan gedacht.

Als ik aan een klassieke tijd wil denken moet ik wel eerst
weten waar ik het over heb. Daarom heb ik mijzelf dus even gestort op een tijdbalk
richting de grieken en romeinen. Wat mij erg boeit is de neo-classicisme.
Dit is een tijdperk waarbij ze de klassieke oudheid als inspiratiebron
gebruiken voor nieuw werk. Zoiets moet ik eigenlijk ook doen met de magazine.
Ook is de jugendstill echt een inspiratie bron voor mij geweest.
Ook is er een korte uitleg gegeven van Mv. Hoekstra
die hierbij het letterlijke klassieke tijdperk heeft kunnen uitlichten.
Uiteraard heb ik daar een formuliertje van kunnen maken. Zie hierboven!

Allereerst toen ik begon met deze eindmodule heb ik een herbriefing
geschreven voor mijzelf zodat ik zelf goed kan zien wat er precies
gemaakt moet worden en in welk tijdsbestek!
Hierboven ziet u de korte herbriefing van de reader PVS41P.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten